Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Zpověď posledního mnicha

Berenger se před lety uchýlil do zapadlého benediktinského kláštera, kde hledal pro sebe a svého bratra útočiště před pronásledováním. Žil tu pokojně jako knihovník a ze všech sil se snažil zapomenout na tragickou minulost. Jenomže najednou se v klášteře objevil někdo, kdo s ním má nevyřízené účty. A brzy začnou umírat lidé.

František Kalenda (1990) je český antropolog, publicista a spisovatel. Do světa literatury vstoupil historickým románem „Despota“ v roce 2011. Autor má na svém kontě historické romány, detektivky a knihy pro děti. Jeho zatím posledním dílem je dobrodružný fantasy román pro mládež „Dcera labyrintu“ inspirovaný řeckou mytologií. Žhavá novinka Zpověď posledního mnicha právě vychází v nakladatelství Bourdon a jde o historickou detektivku z temného středověku.

František Kalenda už dávno prokázal, že je nejen erudovaným odborníkem na historii, ale také to, že dokáže psát poutavě a živě. V jeho příbězích historie ožívá a vůbec se nebojím říct, že dějiny jsou tu jednou z významných postav. Vždyť všechno, co se tu děje, vychází z toho, jak se kdysi žilo. Kalenda a jeho hlavní hrdina bratr Berenger nás zavedou do neklidných začátků čtrnáctého století, kdy středověkou Evropu sužoval hlad, občanské války, a především náboženské spory. To všechno je důležité pro děj a je docela možné, že se něco z toho stalo motivem k vraždění.

Bratr Berenger žije na poklidném místě. Zatímco jiní bratři obývají vybavené kláštery, ten jeho je nuzný a téměř nikdo o něm neví. A přesně o to jde. Berenger se sem se svým bratrem schoval kvůli něčemu, co se přihodilo v minulosti. Vy se to budete postupně dozvídat, což je jednou z metod, jak ve vás vzbudit zvědavost a udržet vás v napětí. V klášteře žije hrstka obyvatel a místní vesničané klášter nenávidí stejně jako bezvěrci nebo členové jiných řádů. Mniši se nemohou spoléhat ani na portugalského krále, který se raději věnuje milenkám a levobočkům.

A tak, když dojde k prvnímu úmrtí, je pouze na Berengerovi, aby se pokusil zjistit, co se stalo. Místní svalují vinu jeden na druhého, a protože jsme ve středověku, ohánějí se i ďáblem a věcmi mezi nebem a zemí. Berenger si uvědomí, že první oběť byla brutálně zavražděná. Další myšlenka je, jestli tahle vražda nesouvisí s tím, proč se skrývá v klášteře. Brzy dojde k dalšímu úmrtí a ani to nebude posledním. Berenger si není jistý vlastním životem a nyní už ani čtenáři nepochybují o tom, že tohle může být velmi osobní. Zpověď posledního mnicha je plnokrevná detektivka zasazená do kulis středověkého Portugalska. Autor s vámi hraje fair play, ale ani tak nebudete mít šanci cokoliv vyřešit.

Až příliš mnoho lidí má důvod vraždit a docela by mě zajímalo, jak šílené teorie napadnou vás. V téhle detektivce je totiž možné úplně všechno. František Kalenda je bravurní vypravěč. Vtáhne vás do děje, vy hltáte detektivní zápletku a ani si neuvědomíte, že se dozvíte z historie tolik, kolik by vám nedala žádná učebnice nebo populárně naučná publikace. Máte-li slabost pro historické detektivky a autora zatím neznáte, je nejvyšší čas to napravit. František Kalenda má skvěle našlápnuto a v žánru historické detektivky se skutečně našel. Baví ho psát a vás bude bavit ho číst.