AKČNÍ CENA 156 KČ: oboustranné puzzle Tlapková patrola

Recenze: Zimní hrob

Píše se rok 2051 a Zemi postihla klimatická katastrofa. Skotská meteoroložka Addie během jedné rutinní kontroly najde v ledu zavražděného muže. Případ mrtvého investigativního novináře dostane na starost detektiv inspektor Cameron Brodie. Tomu se do toho nechce a má opravdu dobré důvody. Pronásledují ho démoni minulosti a rozhodně není jediný, kdo skrývá temná tajemství.

Peter May (1951) je skotský novinář, scenárista a spisovatel. Na svém kontě má desítky detektivních románů, přičemž celosvětovou oblibu mu přinesly série Trilogie z ostrova Lewis, Akta Enzo a Čínské thrillery. May získal řadu prestižních literárních cen a jeho knihy chválí nejen čtenáři, ale i odborná veřejnost. Navzdory věku je stále plodným a aktivním autorem. Několikrát navštívil Českou republiku a jeho díla u nás vydává brněnské nakladatelství Host.

Zimní hrob není typická detektivka, ale klidně vám rovnou řeknu, že ji řadím mezi autorovy nejlepší práce. Jako novinář je May vycepovaný psát stručně a poutavě a jako scénárista je zvyklý vymýšlet jadrné dialogy a vypointované konce. Zimní hrob vás bude neustále překvapovat novými a novými odhaleními. Některá se týkají vyšetřování, jiná soukromého života hlavních postav. Je to tak padesát na padesát. Vyprávění v přítomném čase, tedy v roce 2051, se prolíná se vzpomínkami na to, co bylo kdysi.

Detektiv Brodie vzpomíná na svou životní lásku, a i v tomhle ohledu vás čeká parádní jízda. Jakmile to jde, May vymyslí něco hodně originálního a šokujícího. Konzervativněji ladění čtenáři možná řeknou, že jsou zápletky překombinované, já tvrdím, že je kniha skvěle vyvážená. Proč šetřit se zločiny? A tak i to, co může zpočátku vypadat jako milostná romance, je ve finále pěkně ostrý příběh potřísněný krví. Celý příběh se odehrává na Skotské vysočině poblíž jaderné elektrárny. Peter May na poměrně malé ploše a pouze s hrstkou postav rozehrál temný a brutální příběh, kde až do konce nebudete tušit, kam vás zavede.

Máte-li obavy z toho, že jde o detektivku z budoucnosti, mohu vás uklidnit, že i v tomhle ohledu je Zimní hrob typický Peter May. Policisté používají pár šikovných věciček, ale lidé a jejich touhy se nemění. Zimní hrob je drsný, ale zároveň neuvěřitelně lidský. May vyhmátl to, co z nás dělá lidi, a jeho postavy se nebojí být sentimentální. Někdo bilancuje, někoho trápí svědomí a vy budete žasnout, jak se dá všechno zašmodrchat. Paradoxně je tu mnohem víc mrtvých, než byste čekali. Tak. A to je asi tak všechno, co vám prozradím. Zimní hrob stojí na několika geniálních nápadech, které by byla škoda prozradit.

Příběh je detektivka a zároveň i intimní příběh s hodnověrnými postavami. Děj se odehrává pro nás v atraktivních kulisách a rozhodně nemusíte mít obavy, že by Zimní hrob byl jakkoliv politický nebo ekologický. Autor vám nebude nic podsouvat, nebude vám vnucovat žádné názory a neudělá to ani jedna z postav. Peter May má stále na paměti, že píše detektivku. Detektivku, která vás má pobavit a poškádlit vaše šedé buňky mozkové. A co se týče řešení, hodně bych se divila, kdybyste dokázali odhalit skutečného padoucha. Zimní hrob je plnokrevná detektivka se vším, co k ní patří. A to, že se odehrává v budoucnosti, je bonus navíc. Peter May zraje jako víno a jsem velmi zvědavá, s čím přijde příště. Už teď je laťka hodně vysoko.