Recenze: Vykrvácet

Psycholog Joe O’Loughlin bojuje se zákeřnou nemocí, trápí se rozpadem manželství a ze všech sil se snaží pomoci dceři, aby zapomněla na traumatický zážitek. Aby toho nebylo málo, dceřina nejlepší kamarádka je obviněná z vraždy svého otce. Joe se pustí do vyšetřování. Vyšetřování, které připomíná noční můru.

Australský spisovatel Michael Robotham (1960) si vybudoval skvělou kariéru jako novinář v Anglii a Americe. Na počátku devadesátých let se rozhodl stát profesionálním spisovatelem. Díky praxi v investigativní žurnalistice napsal řadu čtivých knih, přičemž čtenáře nejvíce nadchly jeho psychologické thrillery a krimi romány. Jeho knihy jsou překládány do pětadvaceti jazyků a vycházejí ve více než padesáti zemích. Thriller Vykrvácet u nás vydalo nakladatelství Moba.

Existuje jen málo autorů, kterým se podařilo vytvořit živou a poutavou postavu, se kterou stojí a padá celá knižní série. Jedním z nich je právě Michael Robotham a jeho svérázný psycholog Joe O’Loughlin. Joe vám utkví v paměti, vypěstujete si na něm závislost a každé jeho dobrodružství zhltnete na jedno posezení. Ptáte se proč? Joe není žádný papírový paňák, ale naopak jde o plnokrevnou postavu z masa a kostí. Nebude vám dělat problém se s ním ztotožnit a uvěříte mu každé slovo i gesto.

Joe je cynický chlápek značně obroušený životem, ale věřte mi, že právě tohle vám bude sympatické. Na rozdíl od svých severských kolegů se nehnípe v minulosti ani se nerochní ve svých bolístkách. A přitom by na to měl plné právo. Jeho rodinný život stojí za starou belu. Manželka ho opustila, protože se nedokázala dívat na to, jak trpí nevyléčitelnou nemocí, a jeho dcera se dosud nevzpamatovala z únosu a mučení. Navíc přišla do puberty a Joe má pocit, že má doma mimozemšťana.

Ráda bych řekla, že v práci je to mnohem lepší, ale opak je pravdou. Když je nejlepší kamarádka jeho dcery obviněná z vraždy svého otce, Joe se jako obvykle nachomýtne k vyšetřování. Od té chvíle se všechno točí kolem něj, což byl od autora geniální tah. Joe je na jednu stranu cynik, ale zároveň je to milující manžel i taťka. Pro spravedlnost by se bil do krve, a když se jeho přátelé ocitnou v nesnázích, neváhá za ně položit život. Je to hrdina každým coulem, ale ani tak neodolá pokušení, aby nepopíchl pár hlupáků nebo ctitele své manželky.

Vykrvácet je temný a drsný příběh, v němž velkou roli hraje incest a zneužívání dětí. Téma je to nechutné, ale Robotham ho dokázal zpracovat vkusně a poutavě. Místo, abyste knihu zhnuseně odložili, budete mu viset na rtech, zvědaví, jak se zachová. Bude se držet zpátky? Bude důvěřovat systému? Nebo se utrhne ze řetězu a bude si hrát na mstitele? Upřímně řečeno, u něj je možné všechno.

Robotham si bude hrát s vašimi očekáváními stejně jako s jazykem a stylem vyprávění. Místo patosu a klišé raději použije humor a vy budete mít pocit, že tohle je jeden z mála autorů, který si na nic nehraje, protože to nemá zapotřebí. Stejně se vám dostane pod kůži i jeho Joe. Protože Joe je přesně tím typem hrdiny, kterému byste vložili do rukou i svůj vlastní život.