Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Tradinář

Máte zmatek v českých svátcích a významných dnech? Rádi byste ochutnali dobroty, které připravovaly naše prababičky? Toužíte si vyrobit prima dekorace nebo vám docházejí nápady, jak zabavit celou rodinu?

Kniha Tradinář s podtitulem Rodinný a tvořivý rok plný oslav a rituálů vyšel v nakladatelství SmartPress a na svědomí jej mají dvě dámy. Monika Kindlová i Martina Boledovičová jsou mámy malých dětí a obě mají slabost pro tradice a lidovou kulturu. Jejich posedlost došla tak daleko, že nechaly město za zády a odstěhovaly se na venkov, kde se stále dodržují lidové zvyky a obyčeje.

Tradinář je poctou všemu, co dělali naši předci. Ať už jde o oslavy svátků, rituály nebo vaření. Obě autorky tvrdí, že hlavní je dělat věci s láskou, a vy velmi brzy zjistíte, že láskou je prodchnutá celá kniha. Autorky si váží všeho, co nám dává příroda, a s pokorou obdivují moudrost našich prababiček a pradědečků. Tradinář je rozdělený do kapitol podle jednotlivých měsíců.

V každém měsíci jsou uvedené důležité svátky a významné dny, které si zaslouží naši pozornost. Pokud zůstaneme v květnu, připomeneme si Svátek práce a Den vítězství, ale také První máj a den uctívání svatého Jana Nepomuckého. Občanský kalendář jde ruku v ruce s kalendářem církevním, protože náboženství kdysi ovlivňovalo všechno, co se u nás dělo. Zjistíme, jaké rituály a obyčeje se dodržovaly, proč se dodržovaly a co z nich přežilo do dnešní doby.

V každé kapitole je řada tipů na výrobu dekorací, řada receptů a také řada tipů na to, jak si zpříjemnit hektický život. Co se týče receptů, autorky vaří tak, jak se kdysi vařilo, ale na výběr budete mít klasickou verzi i verzi moderní. Pokud máte malé děti, stane se pro vás „Tradinář“ nepostradatelným pomocníkem. S jeho pomocí dětem vysvětlíte, co se právě děje v přírodě, a proč tomu naši předci věnovali takovou pozornost.

Díky Tradináři nezapomenete na žádný důležitý den a ujasníte si, jak je to se střídáním letního a zimního času a se změnami ročního období. Některé tradice jsou už dávno zapomenuté a některé rituály zná dnešní nejmladší generace pouze z doslechu nebo ze školy. Autorky vám vysvětlí, co nám příroda nabízí a čeho můžeme v ten který měsíc využít. A tak si natrháte a usušíte bylinky, vyrobíte domácí marmeládu nebo vkusně vyzdobíte celý byt.

Možná si říkáte, že přece víte, o čem který svátek je, ale Tradinář vám ukáže, že se v mnoha věcech mýlíte. Osudem většiny knih je, že na ně v knihovničkách sedá prach, ale to rozhodně nebude osudem této jedinečné publikace. Tradinář budete mít rádi po ruce a stejně jako já, už ho nedáte z ruky. Ale teď už mě omluvte. Čas letí a já dětem slíbila, že společně upečeme nefalšovaný kváskový chléb a potom vyrobíme cedulky k bylinkám, které si pěstujeme na balkoně.

Autor: Veronika Černuc