Recenze: Stezka mrtvých

Během pohanského rituálu zasvěcování do dospělosti zmizí patnáctiletý chlapec. Brzy se ukáže, že není jediným pohřešovaným. Proč všichni mlčí? Čeho se bojí? Pradávných mýtů, nebo zla, které je až nepříjemně blízko? Odhalí vyšetřovatelka Louise Ricková pravdu, nebo bude další obětí?

Dánská spisovatelka Sara Blaedel vstoupila do světa literatury v roce 2004 románem „Zelený prach“. V něm se poprvé představila policistka Louise Ricková. Mezi spisovatelskou elitu Saru katapultoval druhý krimi román „Říkej mi Princezno“. Kniha získala řadu prestižních ocenění a chválu na ni pějí nejen čtenáři, ale také literární kritici. Aktuální Stezka mrtvých je osmým dílem volně navazující série. Knihu u nás vydalo nakladatelství Práh.

Autorčiny krimi romány vycházejí ve 38 zemích a v pětimilionovém Dánsku se zatím prodalo více než 2,5 milionů knih. Jaký je recept na úspěch? Sara ve svých knihách používá co možná nejreálnější kulisy. Její hrdinové bydlí tam, kde ona, prožívají to, co se přihodilo jí, a tak jí my, čtenáři, budeme věřit každé slovo. Napínavé zápletky nejsou nijak přitažené za vlasy, ale zároveň je v nich pokaždé něco, co podráždí naši fantazii. Stezka mrtvých spojuje temný psychologický thriller se severskými bájemi a na své si přijdou milovníci hororů i ti, kdo se touží seznámit s policejními postupy při vyšetřování.

Stezka mrtvých je seversky brutální a drsná, ale díky hlavní hrdince je také neuvěřitelně lidská a dojemná. Louise se vrací do míst svého dětství a mládí a případ, který musí vyšetřit, jí oživí vzpomínky, které nejsou vůbec hezké. Mezi podezřelými z několika zločinů jsou její bývalí spolužáci a možná je načase, aby si všichni vyříkali, co ke komu cítí. Louise se ponoří hluboko do minulosti a je otázka, co pro ni bude bolestnější. Minulost, nebo přítomnost? Pátrání po zmizelém chlapci se stává osobní záležitostí a z vyšetřovatelky se stává klíčová postava.

Stezka mrtvých je určená mužským i ženským čtenářům a oběma skupinám má co nabídnout. A protože jsme v zapadlé vísce opředené mnoha mýty, můžete se těšit na řadu scén, kde se pohádka změní v tragédii. Místní dodržují pohanské zvyky, všichni se drží svých rolí, a kdo se vzepře většině, je potrestán. Louise má šanci zjistit, co se kdysi stalo s jejím přítelem, a také, možná mimoděk, odhalí zločiny, ke kterým tu kdysi došlo. Louise není dokonalá, ale stojí oběma nohama na zemi a snaží se dělat to, co je správné.

Severští vyšetřovatelé jsou rozháraní a ani ona není výjimkou. Nehraje si na hrdinku, ale navzdory tomu se jí stane. Sara Blaedel dodržela všechna pravidla žánru. Poctivě vám předložila všechna vodítka potřebná k vyřešení zločinů, ale i tak zůstanete na konci s pusou dokořán. Louise Ricková se vám dostane pod kůži a vy jí budete držet palce, aby nakopala všem padouchům zadky. Mnozí se budou rekrutovat z takzvaných přátel a díky tomu získá příběh další rozměr. Takhle nějak má vypadat čtivá detektivka. Pusťte se do ní a brzy zjistíte, že Louise má co nabídnout i českým čtenářům.