Recenze: Sama a šťastná

Jak potvrdil i mladý cestovatel Slávek Král, kterému nedávno vyšla kniha Stopem se psem, single cestování má své výhody. V podcastu Pejskárium (cestuje totiž se svou fenkou) se svěřil s tím, že když cestujete v páru, jste pořád dva, ale když cestujete sám, můžete být se všemi.

Kniha, která dodává odvahu

Kniha Sama a šťastná není nijak světoborná, ale svůj účel splnila. Nakopla mě k tomu, nacházet v sobě pozbytou samostatnost a spolehlivost samu na sebe. Pomalu tyhle střípky sbírám a dávám je dohromady. Abych si zase mohla užívat chvíle, kdy jsem sama. Sama se světem, který je mi k dispozici natolik, nakolik budu chtít. Chci v sobě zase zburcovat touhu cestovat sama a nebát se. Jít na koncert sama a necítit se v davu hloupě. Je zvláštní, jak tuhle nehmatatelnou věc může člověk jednoduše ztratit, byť je to věc, kterou na svém životě miloval.

Marie Luise Ritterová, mladá spisovatelka, novinářka a influencerka, si svůj život užívá. Miluje svobodu. Ve svých myšlenkách se dotýká partnerství, mateřství a naopak bezdětnosti. Souzním. Někteří z nás vyžadují více volnosti než jiní a mnoho z nás zapomíná na to, že každý jsme originál, a neměli bychom posuzovat něčí styl života, když nechodíme v jeho botách. Neskrývaně závidím Luisinu možnost volnosti – zabalit si svou práci do batohu a pracovat z jakékoli části světa, kde je internet.

U tohoto titulu platí Nesuď knihu podle obalu. V diskusích k ní jsem totiž vídala komentáře žen, které knihu nečetly a snad nevěnovaly pozornost ani anotaci. Byly to dva protipóly – buď hlásaly, že jsou samy už x let a je to to nejlepší, anebo naopak samotu hanily. Ani o jednom z těchto extrémů Sama a šťastná není. Je o rozdílu mezi samotou a osamělostí, o tom naučit se vnímat, kdy samotu potřebujeme a je nám v ní dobře. A také o tom, že vyrazit někam sám může znamenat poznávat nové lidi, že zůstat déle tam, kde je mi dobře, je v pořádku, stejně jako opak – nechat za sebou to, kde mi dobře není. Vše závisí jen na nás samotných.

Autorka se se svou samotou na začátku teprve učí sžívat a neobejde se to bez těžkých chvil. Ano, taky mi její opakované fňukání lezlo na nervy… Ale cením si její otevřenosti – ukazuje tak, že není vše jednoduché, stačí však počáteční nesmělost překonat a doslova vyjít do ulic poznávat nové možnosti. Prožít daný okamžik v situaci, kdy jste sami a kdy jste s někým jiným, nikdy nebude stejné. Během cestování a túr mi nejednou přišlo na mysl Škoda, že tuhle krásu teď nemůžu sdílet s nikým jiným. Jindy jsem si to ale dokonale užila – můžu se zastavit, na jak dlouho chci já, vychutnat si to, uchovat si ty okamžiky a být naplno přítomna sama sobě.

Recenzentka Radka