Recenze: Pod rozpáleným sluncem

Možná to bude znít povrchně, ale když si vybírám knihu ke čtení, musí mě zaujmout nejen anotace, ale i obálka. U nakladatelství, jako je Metafora, mám jistotu, že když je obálka zajímavá, bude zajímavý i obsah. Ilustrace představuje horké slunce, které dokáže být v Africe velmi žhavé. Navíc se Keňa rozkládá kolem rovníku, slunce tady zem rozpaluje opravdu dožhava.

Hlavními postavami knihy Pod rozpáleným sluncem je pět žen. Nejprve se čtenář seznámí s Leonou, která do Afriky přijela z Ameriky nejen proto, aby utekla před svým nešťastným dětstvím, ale také aby místním Masajům pomohla a vyjednala pro ně lepší životní podmínky. Jenže Leona nečekaně otěhotní. Po porodu však o novorozenou holčičku nejeví zájem. Proto ji adoptuje bezdětná Masajka Simi. Její postavení ve vesnici se tímto skutkem upevnilo a ona už nemusí mít strach, že by ji komunita vyhnala. Do Nairobi se přestěhuje rodina amerického diplomata. On a jeho žena mají dceru Grace. Je jejich jedináček a miláček, a především Jane ji opatruje jako oko v hlavě. Třináctiletá Grace je nešťastná z neustálého stěhování. Ale pak poznává ve škole dívku Adiu, která se stane její nejlepší kamarádkou. Adia je dcerou Leony a právě tímto setkáním se kruh uzavřel.

Nechci prozrazovat žádné zápletky. Myslím si, že by to byla škoda. Ústředním motivem je rodina a kořeny. Při čtení si každý z nás může položit otázku, kde je jeho domov? Je to tam, kde je nám dobře? Je to u toho, kdo nás vychoval nebo porodil? Adia to měla velice těžké. Narodila se bílé ženě, která netoužila být matkou, a tak ji vychovala Masajka, která nemohla mít vlastní dítě. Nastává tu také střet kultur. Život Masajů je jiný a velice lpí na tradicích. Leona si rozdíl uvědomí, při přihlížení rituálu obřízky. Bude schopná být svědkyní i Adiina obřezání?

Leona by dokázala určit okamžik, kdy nůž projel masem, podle hrdelního výkřiku dívky, který stoupal od země, pokryté mrvou a proutím, a nesl se dál vzduchem. Leona si představila Adiu, krvácející a s roztaženýma nohama. Nemohla to být ona, to Leona věděla. Ve třech letech byla ještě příliš malá, ale při představě, jak její dceru v budoucnu obřezají, se Leoně rozbušilo srdce. Jednou její dceři bude třináct let. Pokud tady Adiu nechá, děvče bude obřízku považovat za něco normálního a nutného. V takovém světě bude žít. (str. 35)

Autorka Adrienne Bensonová ukazuje zajímavý život domorodců – jejich bydlení, způsob obživy, hierarchie ve skupině, mnohoženství. Jako protipól autorka dosadila rodinu diplomata Paula. Nestále cestují z místa na místo, nikde nemají domov.

Není to jen o kulturních rozdílech, ale i o rozdílech mezi oběma ženami, mezi Leonou a Jane. Ač ani jedna nepochází z chudých rodin, během let se rozdíly ukázaly právě v tom, jak žijí, jak smýšlejí, jaký mají pohled na rodinu a výchovu.

Autor: Martina Flasarová