Recenze: Petrademone

Třináctiletá Frida přišla o oba rodiče. Do péče si ji bere teta a dívka se ocitá na panství Petrademone. Brzy po nastěhování se začnou dít záhadné věci a Frida zjišťuje, že její rodina je součástí obrovského tajemství.

Italský spisovatel Manlio Castagna je režisérem a scenáristou. Přes dvacet let pomáhá s organizací filmového festivalu Giffoni pro děti a mládež. Ve své práci se specializuje na videoklipy, dokumenty a epizody seriálů či krátké filmy. První díl fantasy série Petrademone, která je jeho literárním debutem, se jmenuje Kniha bran. Je určena dětem a dospívajícím, u nás ji vydalo nakladatelství Bookmedia.

Mají-li vaši potomci rádi strašidelné a lehce duchařské příběhy, v nichž to zavání kouzly a čárami, Petrademone je rozhodně nadchne. To, co působí zpočátku mírumilovně, se brzy promění v hororové vyprávění, v němž několik hrdinů usiluje o záchranu našeho světa. Hlavní hrdinkou je třináctiletá Frida. Dívka přijde za tragických okolností o oba rodiče a do péče si ji vezme mámina sestra se svým manželem.

Frida odjíždí na panství Petrademone, kde se její život obrátí vzhůru nohama. V první řadě se musí vyrovnat se ztrátou milovaných rodičů. Přeje si navázat nová přátelství a stejně jako jiné dívky jejího věku se snaží zapadnout. Jenomže to nebude vůbec nic jednoduchého. Někteří místní jsou, mírně řečeno, velmi zvláštní nátury. Frida cítí, že k ní nejsou úplně upřímní, a nechápe, co proti ní mají. Stále se nemůže zbavit pocitu, že vědí něco, o čem ona nemá ani páru.

Frida se navíc dozvídá o několika tragédiích a zločinech. Na panství se ztratilo několik psů, což je ale pouze jedna ze záhad. Fridu trápí noční můry a postupně zjišťuje, že ne každý je tím, za koho se vydává. Tajemství měli i její rodiče a pár věcí před ní tají i teta se strýcem. Frida je typ obyčejné dívky odvedle a vůbec nepochybuji o tom, že si získá vaše sympatie. Proti své vůli je okolnostmi donucena stát se hrdinkou, přičemž jejím úkolem není nic menšího než zachránit svět.

Některé záhady jsou ryze detektivní, mnoho scén je vyloženě hororových, ale celkově je Petrademone originální a nápaditý román v žánru fantasy. Protivníci hlavní hrdinky pochází z jiných světů a rozhodně tu nebude nouze ani o všemožné příšery a záporáky. Petrademone je příběh, který přečtete jedním dechem. Knížka podnítí fantazii a v neposlední řadě si vaše ratolesti zopakují pár morálních zásad. Petrademone není černo-bílý příběh, kde je vám všechno naservírováno. Naopak.

Společně s Fridou budete muset přijít na to, kdo se chová dobře a kdo špatně. Uvědomíte si cenu přátelství a zjistíte, jak je důležité chovat se morálně. „Petrademone“ má pohádkový nádech a tomu odpovídá i styl vyprávění. Manlio Castagna má s dětmi a mládeží bohaté zkušenosti, a tak napsal příběh, ke kterému se budou často vracet. A vy nejspíš také. Společně s Fridou zachráníme planetu a jako bonus nakopeme zadek řadě nepříjemných lidí, což se nám, uznejte, ve skutečném životě hned tak nepodaří.