Recenze: Na hraně

Hagen je malé ospalé městečko. Všichni se tu znají a domnívají se, že o svých sousedech ví naprosto všechno. Městem otřese chladnokrevná vražda manželského páru, ale to není nic v porovnání s tím, co bude následovat. Vyšetřovatelka Kylie Milliardová si není jistá, jestli by nebylo lepší nepátrat po pravdě.

Americká spisovatelka Danielle Girard (1970) má na svém kontě několik úspěšných krimi románů a thrillerů. Celosvětovou slávu a popularitu jí přinesla série s doktorkou Annabelle Schwartzmanovou, soudní lékařkou ze San Franciska. Její knihy si oblíbili čtenáři, ale i literární kritici, o čemž svědčí řada prestižních ocenění. Thriller Na hraně vychází v nakladatelství Vendeta a jde o druhý, volně navazující, díl ze série Temný kraj.

Autorka je matkou dvou dětí a na jejím psaní je to rozhodně znát. Ví, které motivy dojmou, které se vám zažerou pod kůži, a co ve vás naopak vyvolá pocity na zvracení. Její thrillery ze série Temný kraj jsou téměř klaustrofobické. Hagen je malé městečko, kde se všichni důvěrně znají. Zápletky se týkají několika postav a rozhodně se nemusíte bát, že byste si jednotlivé aktéry pletli nebo si nepamatovali jejich jména. Přesto budete žasnout, co všechno je možné vymyslet na tak malém prostoru a s tak málo postavami.

Příběh začíná chladnokrevnou vraždou mladého manželského páru. Vrah vtrhne k nim do domu, zbaví se jich, ale netuší, že na místě činu je schovaná čtrnáctiletá chůva. Hannah má na starosti malou holčičku, kterou posléze odveze do nemocnice. Protože má pocit, že zná vrahův hlas, uteče do bezpečí. Případu se ujímá místní vyšetřovatelka Kylie Milliardová se svým týmem. Vyšetřování probíhá v nemocnici a my spolu s vyšetřovateli navštívíme i rodinu patřící mezi smetánku. Kdyby Na hraně obsahovala pouze tuto zápletku, kniha by pravděpodobně nevybočovala z běžné produkce krimi románů.

Jenomže Danielle Girard se nespokojila s příběhem založeným na vyšetřování a přidala do knihy pár věcí, které z ní dělají plnokrevný thriller. Máme tu zločiny z minulosti, jednu postavu s amnézií, a aby toho nebylo málo, na místě činu se najde DNA, díky které se rozbíhá další zápletka. V ní se řeší, kdo je čí dítě, a jak je možné, že rodiče netušili, kde se jejich potomek nachází. Tahle část je hodně zamotaná a komplikovaná. Přinese vám řadu překvapení a možná i šokující závěr. Tato linie vás naprosto strhne a to, kdo je vrahem manželského páru, se stane jakýmsi bonusem.

Danielle Girard je zkušená autorka. V žánru thrilleru se skvěle orientuje a dokáže přijít s něčím novým a neobvyklým. Její postavy ožívají před očima a z knihy na vás dýchne neuvěřitelná člověčina. Kulisy dokáže popsat tak, až máte pocit, že v Hagenu žijete odjakživa a znáte všechny místní postavy a postavičky. Příběh je příjemně lidský a vy budete všem postavám věřit každé slovo a každý čin. Autorka si nepotrpí na plané řeči, vyhýbá se patosu, přesto si na jejím stylu psaní vypěstujete závislost. Pokud máte rádi napínavé thrillery, kde není až do konce jasné, kam vás příběh dovede, rozhodně si Na hraně nenechte ujít. Takhle nějak mají totiž vypadat thrillery.