Recenze: Mizející země

Knižní debut americké spisovatelky Julie Phillips v podobě napínavého krimi thrilleru Mizející země se objevil v roce 2019 mezi deseti nejlepšími knihami dle prestižního seznamu New York Times.

Zdá se, že hlavní zápletkou tohoto románu je záhadné zmizení dvou malých holčiček Sofie a Aljony na nespoutaném ruském poloostrově jménem Kamčatka. Avšak nenechme se zmást, v pozadí se odvíjí příběh mnohem dramatičtější. Kniha Mizející země je plná informací o historii tohoto poloostrova a tajů jeho domorodého obyvatelstva, přibližuje nám tradiční kulturu Korjaků a Itelmenů. Zaměřuje se na palčivá témata dnešní doby, jakými jsou rasismus, egoismus, problém projevení přirozené úcty a respektu vůči druhým, problém přijmout druhé takové, jací opravdu jsou, jen proto, že se na první pohled mohou zdát výrazně jiní od „zaběhnutého normálu“, na nějž jsme zvyklí, o přijímání odlišných názorů ani nemluvě.

Popisy přírody překrásného prostředí Kamčatky byly fascinující. Jistě tomu přispěla osobní zkušenost autorky, která zde nějaký čas studovala a na poloostrově se snažila pro svou knihu posbírat autentické příběhy. Věřím, že kraj plný gejzírů a činných sopek čtenáře okouzlí stejně jako mne. Zajisté i osobní dojmy ze setkání a zpovídání místních obyvatel se promítly ve vykreslení povah hlavních hrdinů románu.

Skvělá detektivka, ve které mě opravdu nadchlo propojení různých příběhů v jeden konkrétní. Vyprávění mělo spád, bylo živé, žádná tendence vyplnit prázdná místa nudnými a nezajímavými „vycpávkami“. Julia Phillips mistrně popsala pocity strachu, bezmoci, postavení žen v ruské společnosti a jejich podřízenosti vůči mužům. Neméně poutavým bylo také znázornění vzdoru místních k novému „režimu“ a nově příchozím přistěhovalcům, často šlo o nostalgické vzpomínání na, v jejich očích, skvělý, dokonalý a bezchybný Sovětský svaz, ke kterému Kamčatka až do jeho rozpadu náležela.

Autor: Denisa Šimíčková