AKČNÍ CENA 156 KČ: oboustranné puzzle Tlapková patrola

Recenze: Loft

Možná čtete pouze thrillery a detektivky a myslíte si, že už vás nemůže nic překvapit. Omyl. Tahle novinka vám připraví takové překvapení, že spadne brada nejednomu profíkovi v žánru napětí. A přitom stačí tak málo. Jeden geniální nápad, porozumění pro své bližní a psát ne rozumem, ale srdcem.

Německý spisovatel Linus Geschke (1970) je původní profesí novinář. Pracoval pro prestižní deníky a časopisy a za své reportáže o cestování a sportovním potápění získal řadu novinářských ocenění. Vzhledem k jeho profesi bychom mohli očekávat, že jeho literární debut bude přinejmenším dobrý. Gesche je jakožto novinář zvyklý psát stručně, poutavě a nemělo by mu dělat problém zakončit své články pointou. Jenomže jeho Loft není pouze dobrý. Tenhle thriller je tak skvělý, až se nechce věřit tomu, že ho napsal někdo, kdo teprve začíná. Zcela zaslouženě se kniha okamžitě po vydání stala bestsellerem.

Knihu u nás právě nyní vydává nakladatelství Vendeta a vás čeká opravdu parádní jízda. Úsměvné je, že jedna z postav (anebo možná autor?) hned na úvod upozorní na to, že nemáte postavám věřit ani jediné slovo. Ano, někdo nás varoval, ale i když se budeme snažit, necháme se napálit. V téhle knize vystupuje pouze hrstka postav, vlastně se celý příběh točí pouze kolem dvojice Sary a Marka. Ti žili společně s Markovým nejlepším kamarádem v loftu, kde je jednoho dne nalezeno kamarádovo tělo. Vše nasvědčuje tomu, že vrahem je buď Sara, nebo Marek. Nu, možná vás napadne, že mohli vraždit i společně, že? Dává to smysl, působí to logicky, ale právě teď jste se ocitli v pasti.

Ne, nebojte se, že jsem vám něco vyzradila. Autor si s vámi celou dobu bude hrát jako kočka s myší a vy ho za to budete milovat. S radostí a úžasem se necháte napálit, a až dočtete, nejspíš si knihu přečtete znovu, abyste se zasmáli sami sobě. Loft je totiž plný vodítek, řešení máte celou dobu přímo před očima a Geschke není typ autora, který by schovával stopy. Ba naopak. Předhazuje vám je, a přesně, jak je napsáno v úvodu – kdybyste si dokázali celou mozaiku poskládat, odhalili byste pravdu. V příběhu se střídají časové roviny, spolu s vypravěčem i postavami se vracíme do různých dob z minulosti. Sara a Marek vypráví příběh ze svého pohledu a čtenářsky vděčné je, že občas hovoří jeden k druhému, anebo k nám, čtenářům.

Autor si lehce pohrává se slovy a jako vypravěč je naprosto fenomenální. Když chce, dojme vás k slzám, ale přitom stále cítíte, že mu na vašem názoru až tak nezáleží. Linus Geschke se prostřednictvím Sary a Marka rozhodl vyprávět jejich životní příběh a dělá to s takovou intenzitou, jako kdyby jeho postavy už nikdy neměly dostat příležitost promluvit. „Loft“ je učebnicí pro všechny začínající spisovatele. Takhle to má vypadat, když chcete, aby vám čtenáři viseli na rtech. Sara a Marek možná chvílemi říkají pravdu, ale protože jsme v thrilleru, i ona „pravda“ je dvojsmysl a podfuk na čtenářích. Nevím, jak to máte vy, ale já znám jen málo detektivek, ke kterým se vracím. Něco mi ale říká, že Loft bude jedna z nich. Tohle je prostě mistrovský kousek ve svém žánru.