Recenze: Kuchařka rodiny dona Corleona

Píše se rok 1972. V kinech se promítá první díl trilogie Kmotr. Film se stane legendou a Kmotr synonymem bezskrupulózního mafiána. Kmotr se stal inspirací pro spisovatele, filmaře i scénáristy. Ale kuchařka? Nemožné se stalo skutečností a vy si pochutnáte na zatraceně dobrých italských specialitách.

Myslím, že mezi námi není nikdo, kdo by o Kmotrovi nikdy neslyšel. Kmotr je nejen filmovou postavou, ale především symbolem italského mafiána. A tak se nabízelo, že někdo chytne za pačesy příležitost, která se nabízela, a využije toto komerční téma i v gastronomii. A tak Liliana Battleová shromáždila, upravila nebo vymyslela italské recepty, které by zaujaly i Kmotra. Ostatně, pokud jste se na film dívali důkladně, pak víte, že jídlo v něm mělo zásadní roli. Upřímně řečeno, co by byla Itálie bez dobré bašty?

Kuchařka rodiny dona Corleona vyšla v nakladatelství Slovart. Fotografování se zhostila Stacey Tyzzerová a kniha je téměř povinnu četbou pro všechny, kteří si zamilovali Itálii nebo Kmotra. Všechny pokrmy mají říz a jen tak na ně nezapomenete. Jsou pálivé tak, až to není hezké, nebo kombinují nekombinovatelné. Kapitoly jsou rozdělené tematicky tak, aby se z nich dala vytvořit parádní hostina se vším všudy. Od předkrmů a pečiva se dostaneme k polévkám a risottům. Velký prostor zaujímají těstoviny a pizzy. Autorka nezapomněla na mořské plody ani na saláty a všudypřítomnou zeleninu. A co by byla kuchařka bez sladkostí, že?

Každý pokrm obsahuje příběh spjatý s rodinou dona Corleona. Finální jídla jsou často plná rajčat, kečupu a nezřídka i pálivých přísad. To vše je tu proto, aby i obrázky korespondovaly s tématem mafie. Kečup evokuje krev a feferonky drsné metody mafiánů. Fanoušci Kmotra ocení fotografie z filmu a perličky z natáčení. Co se týče postupů, recepty jsou napsané tak, že připomínají beletrii. „Kuchařka rodiny dona Corleona“ není žádná tuctová ani nudná záležitost. Má grády a ocení ji zejména ti, kteří neberou věcí vážně a mají smysl pro humor. Ačkoliv ten je někdy dost černý. Mafiánská kuchařka je jedna velká nadsázka a vy se u ní parádně pobavíte.

Některé recepty zvládne i naprostý začátečník a u těch složitějších najdete řadu tipů, jak je vypilovat k dokonalosti. Všechny pokrmy jsou typické pro Itálii. Voní z nich dálky, moře a sluníčko. Vyberou si masožravci, vegetariáni i dietářky. Mnohé z jídel se objevily ve filmu Kmotr, a pokud ne, autorka vybrala pokrm, který je podobný tomu filmovému. Stejnou péči, jako věnovala jídlům, věnovala i informacím o Kmotrovi a jeho rodině. Díky knize Kuchařka rodiny dona Corleona se stanete odborníky na kultovní snímek i na italskou kuchyni. Jsem si jistá tím, že tuhle knížku si užijete i tehdy, když je vám italská mafie ukradená. A víte co? Možná změníte názor. Co takhle uvařit si těstoviny a pustit si nějaký zajímavý film? Však víte, který.