AKČNÍ CENA 156 KČ: oboustranné puzzle Tlapková patrola

Recenze: Její vina

V dubnu vydalo nakladatelství XYZ již druhou knihu v češtině kanadské autorky Simone St. Jamesové, psychologický thriller Její vina. Opět se podíváme do minulosti, zase budeme řešit dávné zločiny i to, jak ovlivňují přítomnost – ale co když je všechno jinak?

Kanadská autorka

Simone St. Jamesová
je kanadskou autorkou bestsellerů New York Times a USA Today. Svůj první duchařský příběh o strašidelné knihovně napsala na střední škole a strávila dvacet let v zákulisí televizní branže, než odešla psát na plný úvazek. Se svým manželem a rozmazlenou kočkou žije mimo Toronto v Kanadě. V češtině si můžete přečíst i její knihu Zlomené duše (2018).

Minulost versus přítomnost

Téma knihy Její vina se dá jednoduše shrnout do slova vina, odpovědnost člověka za své chování a jednání a to, co s námi vina a její závazek dělá v průběhu času. Setkáváme se se dvěma výrazně odlišnými ženami, jež fungují jako protagonistky příběhu. První z nich je mladý Shea Collinsová, která pracuje v lékařské ordinaci, ale život kvůli dávnému traumatu z dětství zasvětila svému true crime blogu. Díky této posedlosti se seznamuje s postarší bohatou excentrickou dámou jménem Beth Greerová. Proč je tak zajímavá? V roce 1977 byla obviněna hned ze dvou vražd mužů, ale usvědčena nebyla a stále žije v malém městě Claire Lake v Oregonu.

Shea požádá Beth o rozhovor při snaze rozkrýt, co se tehdy opravdu stalo. Při rozhovorech v rodinném sídle Greerů však dochází k nevysvětlitelným událostem, paranormálním jevům. Skutečně se toto děje nebo si s člověkem hraje jeho mysl? Je Beth jen manipulativní vražedkyně, nebo se za jejím příběhem skrývá něco víc? Uteče Shea démonům ze své vlastní minulosti a dokáže ještě najít lásku?

Podivuhodný mix

Autorka dala dohromady úctyhodnou kombinaci zdánlivě nesourodých ingrediencí: máme tady zajímavé okénko do tvorby true crime blogu, dávný ale nezapomenutelný brutální zločin a pak duchařinu ve formě paranormálních jevů. Prim hraje psychologie jak obou hlavních postav a jejich snahu vypořádat se s ne zrovna růžovou minulostí, tak i psychologie čtenáře, který může a nemusí přistoupit na linku s duchařinou. Někomu přijde tempo pomalé, jinému můžou jisté pasáže připadat příliš přitažené za vlasy.

Každopádně kniha dýchá svým vlastním životem, který jí vdechly tyto mimořádné přísady, a považuji ji za mimořádně čtivou. Bylo nelehké se od ní odlepit a věnovat se čemukoliv jinému, než čtení. Pokud hledáte netradiční psychologický thriller a nemáte problém s duchařskou linkou, určitě sáhněte po této knize, nebudete zklamáni!

Hodnocení: 75 %
Autor: Iva Lutonská