Recenze: Jak prodávat z očí do očí

Kniha Jak prodávat z očí do očí je vlastně jednoduchý a srozumitelný návod, jak se zlepšit nejen v prodeji, ale také v komunikaci a v porozumění lidské psychologie obecně.

Není divu, Ivo Toman, narozen v únoru 1966 v nedalekém Frýdku-Místku, se přímému prodeji začal věnovat již v roce 1989 z toho důvodu, aby měl na výplaty pro zaměstnance ve své stolárně, kterou privatizoval. Ta však zanedlouho zkrachovala a on tak zůstal ve svých 29 letech s milionovými dluhy. Jak se ale říká, když už jsi na dně, máš se alespoň od čeho odrazit. Nyní je Ivo Toman milionář s řadou ocenění.

„Chtěl byste to, kdyby to bylo zdarma?“

- citace z knihy, str. 201 -

Kniha Jak prodávat z očí do očí je členěna do jedenácti kapitol, přičemž každá z nich popisuje určitou část obchodní schůzky z praktického hlediska. Najdeme zde jak psychologická témata o fungování našeho mozku, tak i tipy co dělat anebo naopak nedělat při schůzce s klientem, o čem mluvit jako první či co třeba úplně vynechat. Tyto věci mohou samostatně působit banálně, ale v kombinaci s informacemi o fungování lidského chování a předem daných vzorců vás používání tohoto know-how může posunout k lepším prodejním výsledkům. Jak říká sám autor, jedná se o „první kuchařku prodeje“ a kuchařku si také člověk nepřečte jen jednou a pak ji neschová do knihovny. Právě naopak – má ji stále v kuchyni a ujišťuje se, že peče ze správných ingrediencí a ve správném poměru. Stejně jako tato kniha, která by měla sloužit jako dlouhodobý manuál, neboť obsahuje takové množství užitečných informací, že i já sám jsem si z ní musel udělat vlastní výpisky.

Závěrem bych rád vyzdvihl čtivost této knihy. Každý, kdo už od Tomana nějaké dílo četl, mi dá jistě zapravdu. Vždyť kdo jiný by měl umět dobře zaujmout než zkušený prodejce – a přesně o to tady jde. V této knize naleznete desítky let zkušeností člověka, se kterým se život úplně nemazlil, ale který to nikdy nevzdal. Díky tomu můžeme nyní čerpat z jeho těžce nabytých zkušeností smrsknutých do 221 stránek.

Autor: Adam Křístek