Recenze: Atlas chutí Čech, Moravy a Slezska

Přijít v dnešní době internetu s originální kuchařkou je téměř nadlidský úkol. Publikace omílají dokola tytéž recepty, mění se snad pouze fotografie. A přesto se to povedlo. Autorka vás provede nejen kuchyní, ale také krajinami, odkud recepty pocházejí. Seznámí vás s přírodou, mentalitou místních i jejich tradicemi.

Petra Pospěchová se narodila v Olomouci a už jako malá se čile otáčela v kuchyni díky své babičce. V Brně vystudovala sociologii a poté začala pracovat v médiích. Jako redaktorka píše o horolezectví a také, jak jinak, o gastronomii. V roce 2016 vydala „Outdoorovou kuchařku“, v níž spojila to, co ji baví. Jídlo, cestování a lezení po skalách. Aktuální kniha Atlas chutí Čech, Moravy a Slezska s podtitulem Regionální kuchařka vychází v nakladatelství Smart Press. Jde o druhé a značně rozšířené vydání publikace, která je na trhu několik let.

Přibyly recepty, ale kniha získala na atraktivnosti i díky tomu, že se autorka zaměřila na místa, odkud recepty pocházejí. A tak knihu ocení nejen kuchtíci, ale všichni ti, kteří se zajímají o cestování nebo lidové zvyky a tradice. Kniha je přehledná, autorka všechno srozumitelně vysvětlí a bez nadsázky si troufnu tvrdit, že pokrmy by zvládl uvařit každý začátečník. Důvodem je to, že jde o tradiční recepty, které se předávaly z generace na generaci na vesnicích, kde mnohdy nebylo z čeho vařit. Maso se připravovalo pouze v neděli a lidé byli rádi, když se jim povedlo v lese ulovit zvěř nebo natrhat něco, co jim vyrostlo za humny nebo na zahradě.

knize je i mapa, abyste si udělali představu o oblastech, ze kterých jídla pocházejí. Je zábavné i poučné sledovat, co se kde jedlo a proč tomu tak bylo. Myslím, že v tomhle ohledu vás čeká řada překvapení. Podle mapy bych měla znát sudetskou kuchyni a vzhledem k původu mých rodičů jsem předpokládala, že vařím to, co se vaří na Šumavě a v jižních Čechách. A ejhle, nejvíce receptů, které znám, pochází z Moravy. Je zajímavé číst o tom, jak lidé kdysi žili a čemu všemu přizpůsobovali své jídelníčky a stravovací návyky. Celá kuchařka je prodchnutá láskou k rodné zemi a úctou ke všem, kteří zde žili. Možná měli nuzné podmínky, ale i tak se snažili nasytit svou rodinu tak, aby se za nic nemuseli stydět.

Každý kraj má své typické suroviny a skvělé je, že díky téhle kuchařce uvaříte lahodně ale hlavně levně. Naši předci měli hluboko do kapsy, a tak jsou všechny ingredience cenově dostupné a snadno k dostání. Nemusíte obíhat specializované obchody a hledat tamto či ono. Tady si s trochou nadsázky vystačíte s kroupami, bramborami a kusem masa, které seženete v každém řeznictví. I tady najdete polévky, hlavní jídla a sladkosti. Recepty nevyžadují čas a vlastně ani žádné speciální vědomosti nebo pomůcky. Věřte mi, že až se pustíte do čtení, budete mít okamžitě chuť vyzkoušet všechno, co v ní najdete. Mnohá jídla nejspíš znáte podle názvu, ale vsadím se s vámi, že tu objevíte i řadu věcí, které jste nikdy nejedli.