Recenze: A zrodí se píseň

Kostičas, komplikovaná fantasy pro náročnější čtenáře od Hostu, se pomalu rozvíjí a k dispozici jsou už celkem čtyři díly a na pátý se čeští čtenáři už mohou těšit.

Kostičas nás zavedl do otroctví, do světa, kde byla jen beznaděj a ten, kdo měl naději, jí byl velmi rychle zbaven. Jenže protagonistka Paige Mahoney se i přes všechny překážky dokázala dostat zpátky do Londýna a zachránit i spoustu vidoucích. Pro neznalé této série jsou vidoucí lidé vlastně obdaření schopností, která jim pomáhá se nějakým způsobem realizovat ve spirituální i fyzické formě. Může se jednat o jasnovidce, krajinochodce a další jiná média. Nemusíte mít obavu, v prvním dílu je vše vysvětleno, ovšem čím více příběh postupuje, tím méně autorka vysvětluje. Předpokládá, že jste na její složitý systém navyklí a dokážete se v něm bez problému vyznat.

Proto je také série určená spíše pro náročnější, protože je opravdu komplikovaná. Ač se to v prvním díle ještě tolik nezdá, čím víc postupujete ve čtení, tím více poznáváte nejen z Vidořádu, ale i ze Scionu a Refájců. Navíc i systém je zcela odlišný od toho našeho, ačkoliv se děj odehrává v Londýně. V té době Londýn patří Scionu, což je vedení, které neuznává vidoucí a snaží se je vymazat. V tomto dílu se na to autorka opět zaměřila a přichází s něčím novým, co pořádně zamíchá kartami.

Dějová linie je jednoduchá, což je jen dobře. Pokud by se dělila, čtenář by měl zas o to větší problém se orientovat. Už takhle je kniha naplněná spoustou postav, i když ty hlavní jsou dá se říct stále stejné, tak těch vedlejších přibývá a stejně tak přichází na scénu i noví nepřátelé, kteří nachází novodobé způsoby eliminace vidoucích. Paige má co dělat, aby všechno vyřešila. Nejenže bojuje proti systému, ale samozřejmě po její krvi prahne i Refájka, která se ji už kdysi pokusila zabít. Ke všemu se stala Kmotryní vidoucího lidu a aby politická struktura vidoucích lidí mohla fungovat, musí žít a velet jim s těmi nejlepšími úmysly. Jakmile padne Paige Mahoneyová, padne i vidořád.

Stejně jako v předešlých dílech, Kostičasu a Vidořádu, i tentokrát se můžete těšit na milostné prvky. Ty jsou spíše jako bonus, protože příběh je natolik akční a zapeklitý, že na lásku opravdu nezbývá čas. Navíc Paige se nezamilovala do komplikované osoby, a tak není těžké pochopit, proč se pořád potýká s nejistotou a polemizuje nad tím, jestli jí náhodou Strážce nechce bodnout dýku do zad. I přesto však na intimnosti dojde, ale rozhodně se nejedná o prvoplánovou romanci. Vážně jsou spíše doplňkem silného dramatu.

Kladem, i když pro někoho možná i mínusem, může být fakt, že autorka nedopřává čtenáři oddechu. Neustále se něco děje a Paige je pod velkým tlakem. Musí se vypořádat se spoustou problémů najednou, což může být trochu problém, protože čtenář a vlastně ani sama hrdinka, si není jistá, na který se má zaměřit dříve. A ke všemu se ty nesnáze nejenže neztrácí, ale spíše přibývají.

Šikovné je, že se dočkáte odpovědí na některé dotazy z předchozích románů. Kupříkladu proč si tehdy Strážce vybral právě Paige. Stejně jako mě předpokládám, že spoustu čtenářů bude zajímat Jaxon – jeho minulost i osobnost. I v tomto případě spisovatelka zas dodává něco nového a dá se říct, že se snaží nic neopomínat a dávat každému prvku nejen řád, ale také vývoj, takže máte pocit, že dějová linie je skutečně celá stále v pohybu. Těch elementů, na které se musíte soustředit je opravdu hodně a proto se s tou spoustou postav to není žádná legrace a to především pro čtenáře, kteří si nepamatují Kostičas a Vidořád. Doporučuji si je znovu přečíst, aby vám nic neuniklo, jinak ten zážitek nebude natolik komplexní.

Máte pocit, že už vás Samantha Shannon nemá čím překvapit? Ta má v rukách tolik trumfů, až to může děsit. Nejenže bez problémů přechází z vidoucích na refájce a domýšlí nové schopnosti vidoucích, ale stejně tak nemá problém měnit lokality, a tak se můžete dočkat nejednoho překvapení. Pravdou je, že náročnější čtenář může namítat, že autorka v některých případech nemá díky žánru meze a může jej účelově využívat, jak je potřeba. Může a dělá to, ale i přesto působí kniha promyšleným dojmem a máte pocit, že se před vámi odehrává nebezpečné, a velmi živé dobrodružství, ve kterém atypicky bojuje dobro se zlem.

V úvodu románu můžete být trochu zmatení, jelikož Paige je opět mimo své tělo. Jenže se díky tomu dozvídá informace od Jaxona a i začíná opět silně pochybovat. Nejenže musí vést válku proti Scionu, ale ke všemu se do hry dostává i Senshield a Terebell vystrkuje drápky. I když je na stejné straně jako Paige, hodně na ni tlačí a nařizuje. Zkrátka nic není jednoduché a Paige dohání k takřka nadlidským výkonům, stejně jako v předešlých dílech. Pokud vám však tento fakt nevadil v předešlých dílech, sotva vám pokazí dojem z tohoto akčního dobrodružství nyní.

Závěr je opravdu silný, stejně jako vždy dokáže spisovatelka čtenáře ohromit a není divu, že se její knihy řadí mezi úspěšné. Psát umí a její příběh je tak neotřelý a originální, až bere dech. I tentokrát přidala několik málo prvků, aby svůj koncept daného světa dotříbila. Máte se nač těšit.

A zrodí se píseň si nesmí nechat uniknout žádný fanoušek Kostičasu! A v případě, že vás zaujala anotace či tato recenze mohu doporučit, abyste sáhli po prvním díle a přečetli si celou sérii pěkně od začátku. Věřte mi, stojí za to.

Autor: Chensie Ips

ZDE RECENZE NA KNIHU KOSTIČAS