Recenze: 365 pohádek z celého světa

Novinka z nakladatelství Svojtka & Co. nabízí kolekci nesmrtelných krátkých příběhů pro děti. Jedná se o tradiční lidové povídky, bajky a legendy nebo pohádky, které jsou známé po celém světě. A můžete je číst dětem během dne, nebo před spaním.
Pravdou je, že je spousta různých publikací je ve stejném duchu připravená tak, aby si děti mohly každý den přečíst jeden příběh a měly tak zaplněný celý rok pohádkami. Některé jsou přímo určené na dobu před spaním, ve stylu Hajadánových pohádek, jiné je možné číst si přes den nebo zkrátka kdykoliv.

Buď se jedná o počiny slavných spisovatelů nebo naopak o vypravování, které je v daném kraji známé a dostalo se až do této knížky. Každý příběh tak obsahuje název, informaci od koho je a obsah. Především se jedná o opravdu krátký útvar, který lze přečíst za pár minut. Je zaměřen na nejpodstatnější body, zachovává poetismus a hlavní myšlenku, ale je samozřejmě oprostěný o nadbytečnosti. Některé však jsou na pokračování, takže jeden dva či vícero dní se tak věnujete stejné pohádce, která je zobrazována v krátkosti. Pokud chcete a máte fantazii, určitě není problém povídku rozšířit o vlastní vyprávění a podat ji v širším a delším měřítku. Předpokládám, že dospělí většinu z oněch příběhů budou znát, ať už z vypravování rodičů či ze školních lavic.

Jste-li zvyklí na publikace, které jsou přímo ušité na míru jednotlivých dní, tak budete zklamaní. 365 pohádek z celého světa je prakticky očíslovaný seznam pohádek. Šikovné je, že je tak můžete začít číst kdykoliv a od kteréhokoliv čísla. Někoho však bude mrzet, že se pohádky nevztahují k jednotlivým dnům, nemůžete se podle nich řídit a nemáte je tříděné ani podle ročního období, takže ani na různé významné svátky nebude kniha aktuální. Záleží na vás, zda je tento fakt pro vás přínosem či naopak záporem. Publikace obsahuje látkovou záložku, takže díky jejímu zakládání se rozhodně nebudete ztrácet ani v případě, když je nebudete číst v pořadí podle čísel.

Každá pohádka má drobnou ilustraci, která ji malému čtenáři představuje. Jedná se o barevné kresby, které jsou ve stylu pohádkových příběhů. Jsou malé, ale detaily jsou na nich velmi dobře rozeznatelné a velikostí se rozhodně hodí k daným textům. Stejně tak se liší i ornamenty na stránkách. Ačkoliv začíná světlou béžovou barvou, později se barevné odstíny pastelových barev porůznu mění. Velmi příjemný detail, který oceníte i při orientaci či zběžném listování, jako by před vámi barvy tančily. O ilustrace se postarala Sara Ugolotti, šestatřicetiletá italská ilustrátorka, která se zasloužila o ozdobení více pohádkových knih.

Neřekla bych, že pohádky jsou přímo pro mladší děti, i když tak působí, a dospělý čtenář předpokládá, že je bude předčítat před spaním právě svým ratolestem, které ještě číst neumí. Některé příběhy jsou na pochopení složitější, takže záleží na tom, jak vyzrálého malého čtenáře u sebe máte. Určitě s nimi zabodujete spíše u dětí na základní škole, které už je mohou předčítat samy, porozumí jim, a krátký text jim tedy nebude činit žádné obtíže. Mladší však budou mnohdy potřebovat i vysvětlení pointy.

Knížku 365 pohádek z celéhoh světa bych tak doporučila spíše vyzrálým předškolním dětem a čtenářům základní školy, které zajímá různorodost pohádek. Největší klad opravdu spočívá v tom, že vám knížka představí nejrůznější příběhy z různých koutů světa a obohatí vás o jejich znalost.

Autor: Chensie Ips